Jacques Teuwen, voorzitter van De Unie, wil dat werknemers niet gedupeerd
worden voor de kilometers die zij rijden voor hun werkgever.

"De kosten voor het woon-werkverkeer moeten gecompenseerd worden.
Dat is voor ons een harde eis", zegt Teuwen tegen Z24.

Daarnaast dienen zakelijke kilometers gereden tijdens werktijd voor de
werkgever, ook vergoed te worden. De kosten van de kilometerheffing moeten
daarom gedekt worden via leasecontracten, aldus Teuwen.

Het CNV schaart zich achter de eisen van De Unie.

Een woordvoerder liet weten dat ook wat betreft CNV-bestuurder Rienk
van Splunder, de "werknemer niet de dupe mag worden van de
kilometerheffing".

Daarmee leggen de vakbonden ver vóór de introductie van het nieuwe systeem al
een bom onder de kilometerheffing. Want het idee van de maatregel is nu
juist dat de gebruiker betaalt voor iedere gereden kilometer.

Dit zou automobilisten moeten aansporen om minder te rijden. Indien zij
die kosten echter volledig vergoed krijgen van hun werkgever, verdwijnt die
financiële prikkel om de auto te laten staan.

"Met hun eisen halen de vakbonden die prikkel inderdaad weg", beaamt
een woordvoerder van de VVD-fractie in de Tweede Kamer.

De oppositiepartij was sowieso tegen de kilometerheffing "zoals die nu
wordt voorgesteld door het kabinet". Tegelijkertijd vindt de VVD de
eisen van De Unie en CNV niet reëel omdat die zouden leiden tot een
loon-prijsspiraal.

Een andere oppositiepartij, de SP, kan zich wél vinden in de opstelling
van de vakbonden. "Het is een logische stap", zegt SP-kamerlid
Emile Roemer.

"De grote blunder in de plannen van dit kabinet, is dat er voor de mensen
geen alternatieven zijn voor de kilometerheffing. De vakbonden zien dat
natuurlijk ook en zij willend daarom compensatie."

Nu grote vakbonden als De Unie en het CNV compensatie-eisen in het
vooruitzicht stellen, zit er voor minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat "niets anders op" dan de plannen in te trekken, aldus
Roemer.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW is niet alleen "duidelijk tegen"
de plannen van De Unie en CNV, de bonden maken ook een denkfout, zegt een
woordvoerder.

"Momenteel is het bezit van de auto belast, straks alleen het
gebruik. Iemand die nu zijn auto laat staan, betaalt belasting. Dat is
straks niet meer zo, je betaalt dan per gereden kilometer. Per saldo
verandert er dus niets."

Aan de betaling van de gereden kilometers zal voor werknemers ook weinig
veranderen, stelt VNO-NCW.

"Dat blijft hetzelfde. Nu wordt de kilometervergoeding ook gewoon
door de werkgever betaald, tot 19 eurocent per kilometer onbelast.”

Over hogere kosten en extra kilometers, belast via de kilometerheffing, moet "gewoon
onderhandeld worden", aldus de woordvoerder.

Vakcentrale FNV is het overigens ook niet eens met De Unie en CNV.

De FNV vindt dat er, naast de inkomenspositie van werknemers, "ook oog
moet zijn voor het milieu en de mobiliteit, twee cruciale redenen waarom de
kilometerheffing wordt ingevoerd", aldus een woordvoerder.

De Unie-voorzitter Teuwen is het niet eens met de kritiek van VNO-NCW,
en de instelling van de FNV.

"Als er twee partijen een denkfout maken, dan zijn het VNO-NCW en de FNV
wel. De Unie is vóór milieu en mobiliteit, maar als ik kijk naar wat we de
afgelopen 10 jaar hebben gedaan in dat kader, en wat daarmee bereikt is, dan
is er een heleboel geld weggegooid."

Teuwen vindt dat het kabinet in zijn plannen te weinig rekening houdt met
bepaalde groepen werknemers, die mogelijk in financiële problemen komen door
de kilometerheffing.

"Neem kraamverzorgers. Daar zijn er een paar duizend van in Nederland en
veruit de meesten van hen krijgen nu al geen kilometervergoeding. Hoe moet
het straks, als deze mensen zwaar belast gaan worden op de duizenden
kilometers die zij moeten rijden, op weg naar bevallingen?"

De eisen van De Unie en het CNV betekenen de zoveelste klap voor de
kabinetsplannen met betrekking tot de kilometerheffing.

Onlangs nog trok verkeersminister Eurlings juist vol goede moed naar de Tweede
Kamer met zijn plannen voor introductie van de kilometerheffing. Maar hij
oogstte een storm van kritiek.

Eurlings wilde in 2011 een begin maken met de kilometerheffing, door
vrachtwagens alvast te laten betalen. Personenauto's zouden dan in 2012
volgen.

Oppositiepartijen waren het hier niet mee eens en regeringspartijen CDA en
PvdA aarzelden. Daarop lekte een geheime notitie van Eurlings uit, waarin
hij vier verschillende scenario's voor de introductie beschreef.

Ook op deze notitie werd verdeeld gereageerd door de fracties in de Tweede
Kamer.

Al sinds 1989 proberen opeenvolgende kabinetten een vorm van
kilometerbeprijzing, rekeningrijden of kilometerheffing in te voeren.

De plannen dolven telkens het onderspit dankzij grote weerstand door
lobbygroepen, werknemers- en werkgeversorganisaties en politieke partijen.

In 2005 werden de verschillende kemphanen samengebracht in de Commissie
Nouwen.

De vertegenwoordigers van vrijwel alle maatschappelijke organisaties en
sociale partners stelden zich achter het rapport van de commissie, waarop
minister Eurlings zijn plannen baseerde.

Nu De Unie en de CNV van plan zijn om harde eisen te stellen als de
kilometerheffing eenmaal is ingevoerd, lijkt het draagvlak van het
zogenaamde 'maatschappelijke middenveld' voor de plannen verdwenen te zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl